Sunday, July 10, 2011

Apam Polkadot

Actually dalam any blogs pun ada banyak versi resepi apam polkadot ni.  Tapi kebanyakan yang kawan-kawan saya yang ikut bulat-bulat kata hasilnya tak memuaskan, keras dan macam-macam lagi.  So, saya pulak memang dah awal-awal adjust resepi tu dan alhamdulillah hasilnya apam polkadot saya tu lembut dan gebu aje.  Here is the amended recipe that I want to share today.  Harap dapat membantu :)

Bahan-bahan:-
3 biji telur gred A
280 gram gula halus
150ml susu segar atau susu cair (susu segar lebih baik)
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh ovalette
280 gram tepung gandum
3 sudu teh baking powder

Cara-cara:-
Pukul telur dan gula halus dalam mixer around 3 minutes (hingga kembang).  Masukkan susu segar, pukul lagi dalam 1/2 minit, masukkan esen vanilla dan ovalette.  Pukul lagi dalam seminit, kemudian tepung gandum yang dah ditimbang dan digaulkan dengan baking powder tu dimasukkan sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan di dalam mixer.  Putar hingga sebati dalam seminit hingga ke 3 minit.

Sediakan 3 atau 4 mangkuk dan bahagikan bancuhan sama rata.  Warnakan, contohnya pink, purple, hijau dan biru.  Kacau rata.  Sediakan piping bag/plastik.  Tuangkan adunan ke dalam piping bag/plastik.  Ikat bahagian atas dengan getah.  Sementara itu, didihkan air dalam kukus.  Sediakan paper cup bersaiz kecil atau sederhana yang diletak dalam acuan muffin (tin).

Gunting hujung piping bag/plastik, bolehlah ditekan ke dalam acuan (almost full cup).  Mix and match color accordingly.  Buatlah polkadot guna different color pulak.  Bila air dah mendidih boleh mula mengukus.  Api sederhana jer, jangan api kuat, nanti tak cantik apam tu.  Setiap bancuhan akan masak dalam 10 minit.  And everytime letak yang baru, make sure lapkan bahagian dalam tudung kukus tu, tak nak air menitik atas apam tu ye.

Selamat mencuba :)

1 comment:

  1. Oh... dalam resepi kat atas tu, lupa pulak nak tulis esen or colorings.... hehehe... pandai2 lah ye... letak/tambah:-
    - esen hijau/pink/purple/biru
    - paper cup
    - piping bag/plastik

    ReplyDelete